vrijdag 13 februari 2015

VAN VOLKSKERK TOT MISSIEKERK (DOOR HENK TIELEN)


Graag wil ik mijn mening geven over de verschillende beweringen van de priester Wouter de Paepe.

Volgens Wouter de Paepe wijst de kardinaal wel degelijk in de goede richting. Wij gaan van volkskerk naar een missiekerk.

Met andere woorden, we jagen eerst het volk de kerk uit en gaan daarna missioneren. Al die vrijwilligers, lekenvoorgangers in woord- en communievieringen, jongerenkoren en alle pastorale werkers: WEG ERMEE.

“Het is een andere vorm van kerk-zijn “ zegt Paepe Een vorm van bovenaf opgelegd niet zoals nu van onderaf gegroeid .

Kennelijk heeft Wouter nooit van de oude term “ algemeen priesterschap“ gehoord.

Als professor Jozef Wissink spreekt over de centrale plaats die een kerkgebouw in een dorp heeft en zegt dat sluiting de gemeenschap niet ten goede komt, vraagt Paepe zich af : Over welke gemeenschap spreekt de professor ?

Nou over dezelfde gemeenschap als waar Paepe over spreekt: de gemeenschap rond Christus. “Waar twee of meer in Mijn naam verenigd zijn daar ben Ik in hun midden. “

En dan dat woord diefstal: wat wordt er gestolen, liever gezegd afgenomen. Nou datgene wat sinds de zestiger jaren is opgebouwd en nu dreigt afgebroken te worden.

Volgens Paepe is de lokale kerk het bisdom. Dat is hiërarchisch gezien misschien juist, maar voor de gelovigen in iedere parochie onjuist. Over de kerkgebouwen, die met geld van de gemeenschap zijn gebouwd en onderhouden,wat gebeurt daarmee ? Die zijn van het bisdom, juridisch juist, maar ik hoor God brommen.

En dan het woord  “clerus en klerikale kerk”: dat zijn verouderde begrippen niet meer van deze tijd. De Kerk is het volk Gods onderweg.

Over het celibaat wil ik het eigenlijk niet hebben, maar de ontsporingen die de laatste jaren aan het licht zijn gekomen, moeten in de toekomst heel zeker voorkomen worden.

"Christenen zijn geen consumenten maar gezondenen". Helemaal mee eens. Maar als je die gezondenen van je vervreemdt krijg je inderdaad een consumenten kerk .

Als we ons verlangen om de communie te ontvangen tot uitgangspunt maken zegt Paepe, dan verliest de zelfgave waar de Eucharistie voor staat, zijn kracht.  Heb ik altijd gedacht dat bij het ontvangen van de Communie je met Christus verbonden werd.

Tot Wouter Paepe zou ik willen zeggen : “Studeer maar goed,want je hebt nog veel te leren, zoals wij allemaal: een leven lang”

Laat het bij alle ontwikkelingen in de kerk NIET zijn dat besluiten genomen worden: “Over ons maar zonder ons !”

H.Tielen
De Giezen 34/203
7461 BB  Rijssen
Tel.0548-512712
Email: henktielen@cocepts.nl