maandag 16 februari 2015

VERBOND VPN STUURT OPEN BRIEF NAAR KARDINAAL EIJK !


VERBOND VERONTRUSTE PAROCHIANEN NEDERLAND

OPEN BRIEF:

Aan Zijne Eminentie Kardinaal W.Eijk
p/a Maliebaan 40
3581 CR Utrecht


                               Rossum, 14 februari 2015

Eminentie,

Onlangs is in het leven geroepen het verbond Verontruste Parochianen Nederland (VPN).

Inmiddels hebben in korte tijd (met name in het oosten van Nederland)  zich zeer veel verontruste parochianen aangemeld. En dit alles naar aanleiding van één publicatie, waarbij Uw brief aan alle parochianen in ons aartsbisdom (23 november 2014) het uitgangspunt vormde.

Met name uw kerkelijke visie als kardinaal over de komende jaren met als noodzakelijk gevolg een groot aantal kerksluitingen, verontrust zeer veel gelovigen in ons Aartsbisdom. Een visie is geen vaststaande voorspelling, dat is ook een aantal keren door U publiekelijk gezegd.

En dus: wat kan er nog gedaan worden om het sombere scenario - als dat van U - bij te stellen, zowel door U als door vele zeer verontruste parochianen ?

Over deze vraag zou ons Verbond heel graag met u van gedachten wisselen.

Vaak wordt er over U verteld, dat u niet of nauwelijks bereid zou zijn tot gedachtenwisseling en overleg. Dat kan ik mij niet goed voorstellen in een zo belangrijke kerkelijke functie, die u namens het Vaticaan mag bekleden binnen de Nederlandse Kerkprovincie. Ik stoor mij dan ook helemaal niet aan die veelgehoorde uitlatingen en durf gerust namens het Verbond Verontruste Parochianen (VPN) spontaan het verzoek tot U richten voor een gesprek met u als kardinaal PERSOONLIJK. Graag ontvang ik voor ons verbond een heldere toelichting op uw toekomstvisie met betrekking tot de sluiting van kerken. Uw uitnodiging hiervoor wacht ik graag af en verblijf,

met de meeste hoogachting,

Wim Gaalman, iniatiefnemer Verontruste Parochianen Nederland

Geen opmerkingen: